08-642 22 00 • Öppet dygnet runt

Novaomsorg

Din och min hemtjänst
MENY
  • Start
  • Covid-19
  • Nova Omsorg
    • Om Nova Omsorg
      • Värdegrund
      • Referenser
      • Verksamhetsansvarig
      • VD har ordet
      • Lagen Om Valfrihet
      • Ansök om hemtjänst via Stockholms Stad
    • Blogg
  • Jobba med oss
    • Språkkompetenser
    • Arbetsplatsombud
    • Vårdföretagarna och Kollektivavtal
  • Hemtjänst
  • Matlåda
  • Tvättstuga
  • Frågor & Svar
  • Kontakt
    • Kontakta Nova Omsorg
      • Områdesansvariga
      • Broschyr
  • Press

Hemtjänstföretag uppsagda av Stockholms Stad

Publicerad 18 februari, 2014

Stora brister avslöjade – Stockholm säger upp hemtjänstbolag

Gamla som inte fått den hjälp de skulle ha. Lakan som inte bytts på flera månader. Stora brister i tidrapporteringen. Nu sparkar Stockholms stad ut ett av de privata bolag som skött hemtjänsten.
Ur Metro den 17 februari 2014

Men företaget Enklare vardag fortsätter att ha avtal med flera andra Stockholmskommuner.

Det var efter flera anonyma klagomål våren 2013 som en oanmäld inspektion gjordes hos Enklare vardag, som utför hemtjänst åt 159 äldre i Stockholms stad, främst i Rinkeby-Kista samt på Östermalm och Södermalm.

Företaget har växt snabbt och gjort mångmiljonvinster på hemtjänstmarknaden de senaste åren. 2012 var rörelseresultatet 9,3 miljoner och marginalen drygt 24 procent, vilket är ovanligt högt för personalintensiva företag.

Men redovisningen är inte i klass med lönsamheten, enligt staden.

– Vi fick inte den dokumentation vi begärde, det fanns inga scheman och vi kunde inte se vilken hjälp de gamla fått. Det verkade som om de äldre inte fick de hemtjänsttimmar som staden betalt för. Det är väldigt allvarligt, säger Raili Karlsson, avdelningschef på kommunens äldreförvaltning.

En genomgång av tidrapporterna visade att flera anställda ska ha arbetat samtliga dagar i månaden –men deras lönespecifikationer innehöll inga uppgifter om OB-tillägg för helgarbete.

– Då kan man undra: Vem har varit hos de äldre? Vi kan inte se om de beställda timmarna har utförts eller inte.

En fördjupad granskning gjordes för åtta av de äldre, och det räckte för att upptäcka flera missförhållanden.

Stockholms stad har nu sagt upp avtalet med bolaget från den 22 juli. Kommunen har även polisanmält företaget, bland annat för bristande bokföring, men den utredningen har lagts ned.

Enklare vardag har, förutom Stockholm, även avtal med bland andra Nacka, Lidingö, Sundbyberg, Solna och Järfälla. Metro har varit i kontakt med företaget, som avböjer att kommentera kritiken.

Omkring 145 privata företag, utöver kommunala verksamheter, slåss i dag om hemtjänstmarknaden i Stockholms stad. Under de senaste åren har staden sagt upp eller hävt avtalen med flera utförare.

Joakim Larsson (M), äldreborgarråd i staden, ser uppsägningen av avtalet med Enklare Vardag som ”en naturlig del av kvalitetsuppföljningen”.

– Från stans sida har vi sett att de inte uppfyllt de krav som vi ställer, och det har också funnits uppgifter som behöver utredas vidare.

Joakim Larsson tror mycket på det nya system som staden nu inför för att skärpa kontrollen och se till att den hemtjänst man betalar för verkligen genomförs. Omsorgspersonalen ska via sin mobiltelefon logga in när de kommer till den äldre, och logga ut när de går därifrån. Uppgifterna ligger sedan till grund för den betalning utförarna får.

Systemet används skarpt i tre stadsdelar sedan den 1 februari, och ska införas etappvis i hela staden fram till sommaren.

Upptäckta brister, exempel:

• Brukaren A hade bara fått hjälp på morgonen – fast personen även skulle ha hjälp med lunch, middag och avklädning.

• B fick inte de hemtjänsttimmar på helgen som var beställda och fakturerade.

• C, som har lätt att falla, ska ha hjälp av två personer vid vissa moment, men bara en person utförde hjälpen.

• En anhörig upptäckte i juli 2013 att brukaren D inte fått rena lakan sedan april och att det var smutsigt i lägenheten.

Källa: BDO/Äldreförvaltningen Stockholms stad

http://www.metro.se/nyheter/stora-brister-avslojade-stockholm-sager-upp-hemtjanstbolag/EVHnbn!7A7ih8XFc6zMY/

Publicerad i Nyheter
Omsorg 2060 – blogg
Vardagshjälten

Relaterade inlägg

  • Sommar, sol och pandemi

    Nova Omsorg AB har sedan i februari, långt innan de första dödsfallen i Covid 19
    läs mer
  • Nova Omsorg och Covid-19

    Nova Omsorg informerar Vi som arbetar inom hemtjänst har en viktig roll nu i Coronatider.
    läs mer
  • Nova Omsorgs medarbetare JO anmäler Lena Hallengren

    Mot bakgrund av att Lena Hallengren utan källkritik i egna ord har kallat Nova Omsorgs
    läs mer
  • Nova Omsorgs svar på Aftonbladets artiklar

    TACK! Tack till alla ni medarbetare som står upp för er själva och tar avstånd
    läs mer

Sociala medier

  • Nova omsorg på Facebook
  • Nova omsorg på Instagram

Nyheter

  • Sommar, sol och pandemi
  • Nova Omsorg och Covid-19
  • Nova Omsorgs medarbetare JO anmäler Lena Hallengren
Copyright © 2020 Nova Omsorg | Webbdesign Swedish webmaker | Fotograf Paul Marshall
Enligt EU-lag vill vi informera dig om att vår webbplats använder cookies med syfte att ge dig en upplevelse av högsta kvalitet. Du kan ställa in hur cookies skall lagras i inställningarna för din webbläsare.